Kysymyksiä ja vastauksia viestintään liittyen

Tuleeko sosiaalisen median viestinnässä käyttää EU-lipputunnusta ja Vipuvoimaa EU:sta -logoa?

Sosiaalinen media on nettisivuihin rinnastettava ja usein aktiivisemminkin käytetty viestintäkanava. Myös sosiaalisen median välineissä tulee noudattaa rakennerahastohankkeiden viestintäohjetta.

Voiko EU-lippulogoa ja Vipuvoimaa EU:sta -logoa käyttää mustavalkoisena ja negatiivina (EU-lipussa musta pohja ja valkoiset tähdet)? Onko mustavalkoisten logojen käytössä rajoitteita?

Molempia logoja voi käyttää negatiivina, jos käytetään mustavalkoisia logoja, mikäli se on tarkoituksenmukaista esimerkiksi visuaalisuuden suhteen. EU:n komissio käyttää lippu-tunnusta negatiivina ja sallii sen hankkeillekin. Vipuvoimaa EU:lta logo on kansallisesti päätetty, joten sen käyttöä sääntelee hallintoviranomainen.

Mustavalkoista logoa käytettäessä on kuitenkin syytä muistaa, että aina käytetään ensisijaisesti värillistä logoa. Nettiviestinnässä logojen tulee viestintäohjeen mukaisesti aina olla värillisiä.

Voiko EU-lipputunnuksen ja Vipuvoimaa EU:lta -logon alla olevien rahastokohtaisen tekstien väriä muuttaa?

Rahastokohtaisia tekstejä voi tarvittaessa käyttää mustan lisäksi myös valkoisina. Muita värejä ei tule käyttää. Tämä koskee sekä värillisiä että mustavalkoisia logoja.

Voiko A3-kokoinen juliste olla digitaalisessa muodossa?

Juliste voi olla näkyvällä paikalla myös digitaalisessa muodossa esimerkiksi tuensaajan aulan digitaalisessa opastusnäytössä.