Hanke-esittelyt

Palaa sivulle

Ruokaverstas innovaatioiden alkulähteillä

Elintarvikekehityksen professori Anu Hopia jalosti molekyyligastronomia-klubistaan Etelä-Pohjanmaalle oman version: Ruokaverstaan joka toimii yritysten toiveiden pohjalta. Tavoitteena on virittää uudenlaisia innovaatioita herättäviä toimintatapoja elintarvikealan kehitystyöhön.

Ruokaverstas rakentuu aina jonkin osallistujia kiinnostavan ilmiön tai väittämän ympärille."Liha täytyy aina temperoida huoneenlämpöiseksi ennen kypsennystä" on hyvä esimerkki tällaisesta. Sen ympärille kootaan teoriaa ja käytännön koe, joiden avulla syvennetään ymmärrystä aiheesta. Tuloksista käyty keskustelu on yleensä illan mielenkiintoisin vaihe, Anu Hopia kertoo.

  Ryhmä kesyttämässä puolukan makua. Kuva: Nanna Rintala

Ruokaverstaassa verkottuvat sekä yritys, tutkijat, opiskelijat että kuluttajat. Eri näkökulmien yhdistäminen ja suora palaute jälkipuinneissa sosiaalisessa mediassa ovat tärkeä osa Ruokaverstaan innovaatiotyökalua. Lue lisää hankkeesta täältä:

Ruokaverstaassa on jo testattu mm. sakeutusaineen vaikutusta kastikkeen makuun ja tutkittu gluteenittoman hapanleivän happamuutta. Keväällä 2016 oli teemana maku, jossa edettiin perusmakuominaisuuksien ja makuparien muodostamisen kautta aina aistien väliseen vuorovaikutukseen.

Laila Matikainen, projektipäällikkö, SeAMK Elintarvike ja maatalous

Hankkeen kotisivut: Ruokaverstas -hanke (2015-2017).

Hanke sosiaalisessa mediassa: Blogi Facebook  Instagram Twitter

Rahoittajat ja toimijat: EAKR Euroopan aluekehitysrahasto, Seinäjoen kaupunki, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, Turun Yliopisto.